Användarvänlighet (Usability) hos Designonline

Användarvänlighet (definiera) på webben är ett rykande aktuellt ämne för alla e-handlare. Det går inte en dag utan att konsumenter förvånar sig över hur till synes enkla saker i en e-handelsplats görs komplicerade och det slutar med att de avbryter sitt surfande och lämnar i stillhet. Enkelt att ordna kan tyckas men så är dessvärre inte fallet. Här gäller talesättet;


"Det är det enkla som är det svåra"

E-handeln har funnits i drygt 10 år och visst har det hänt en del sedan de första dagarna i början av 90-talet. Under den första vågen har vi fått processerna att fungera rent tekniskt. Numera är det sällan webbutikerna visar s.k. "Error pages" (se nedan) eller "hänger sig" Inte heller logistiken orsakar de problem som man tidigare fick erfara. Funktionaliteten har också ökat en smula, även om det fortfarande är en relativt låg nivå i många e-butiker.


Men nu känner jag, och många med mig, att e-handlare håller på att komma in i ett nytt skede. Kanske är det en andra våg? Kraven från kunderna ökar i takt med att de blir allt mer vana av att handla på nätet.  De accepterar inte längre fel som kan hänföras till låg användarvänlighet, otydlig navigation eller inloggningar i butiker. På tal om inloggning i e-butiker, har du någonsin blivit krävd på personuppgifter i kassan när du går in i en vanlig butik? Det är fortfarande tyvärr en absurd verklighet i många e-butiker.


Designonline har alltid, och kommer fortsättningsvis att lägga mycket kraft på att du som kund ska känna att det är roligt, givande och enkelt att shoppa hos oss. Varje dag lägger vi detalj efter detalj till listan av användarfrågor som vi löser löpande. Ni kan inte ana hur många små, små detaljer som bidrar till att det blir enkelt för kunden att handla hos oss. Varje gång vi hittar en detalj att lösa känns det som en seger.

Men det gäller att vara ödmjuk, man blir nämligen aldrig färdig. 


En del i det arbetet att kompetensutveckla oss i ämnet användarvänlighet är kontinuerligt göra användartester med hjälp av modern teknik. I dagarna har vi därför varit i London för att träffa världsledande konsulter inom området.  I tre dagar har vi grillats i användarvänlighet och vi tagit till oss de senaste rönen inom området.


Det är också startskottet i arbetet att tillsammans med våra kunder skapa en banbrytande e-handelsplats för design och inredning som möter kraven från morgondagens konsumenter.  Har du redan nu tips vad som kan ingå i denna så är du välkommen at höra av dig direkt till mig på e-postadress [email protected] 

Jag lovar att lyssna noga på dina förslag.


Välkommen.


Kommentarer:
Postat av: Igor Jovic

Bra skrivet!



Postat av: Anonym

När tänker ni sluta spamma mig? Jag har aldrig bett om era utskick. Ni har kanske köpt min adress från någon annan, men det spiller av sig på er.

2010-04-16 @ 16:15:02
Postat av: cv help

I am sure that the usability is very much important part in the site making


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits