2008 – ett bra år för e-handeln och designonline.se


2008 var ett bra år för designonline och e-handeln i stort. I vårt företag nådde vi en ökning motsvarande ca 50 % jämfört med året innan. En stor del av ökningen skedde i vår internationella marknad med god tillväxt i vår nystartade tyska webbplats och även i den engelska webbplatsen även om konjunkturen gjorde att framförallt den amerikanska marknaden saktade in en smula under hösten.


Året har också bjudit på både många lärorika erfarenheter som vi har fått tampas med. Att växa innebär också att flaskhalsar uppstår i logistik och IT-system. Vi såg redan i början av året att vårt dåvarande affärssystem inte höll måttet och därför upphandlade vi och implementerade vi ett nytt affärssystem under året. Processen tog nästan 6 månader från start till slut och vi arbetar nu med att trimma in alla delarna.


För dig som kund innebär det att du numera får uppdaterad information om lagersaldo och leveranstider direkt när du handlar vilket vi hoppas att du uppskattar. En hel del andra processer automatiseras vilket underlättar för oss genom att tid sparas, tid som kan användas till andra saker som t ex kundservice m.m.


Vårt affärssystem innebär också att vi kan fortsätta vår internationella satsning på ett bättre och mer professionellt sätt med t ex valutahantering och många andra finesser. Det är vi glada för.


På sortimentsidan har vi växt en hel del och vi är glada över det intresse som både företag och formgivare visar vår verksamhet. Vi har sannolikt det största sortimentet av designprodukter på nätet om man undantar företag som IKEA. Det borgar för att du alltid kan finna något fint hos oss.


Nu ser vi fram emot ett lugnare men spännande 2009. Vår förhoppning är att konjunkturen inte ska vika av för mycket utan att vår tillväxt ska fortsätta så att kan bygga vidare på vår vision om att bli den självklara platsen för den som vill köpa eller läsa om skandinavisk design oavsett vart man bor.



 


hits