Designonline i Almedalen

Designonline var gäst i Almedalen i förra veckan. Det var första gången jag besökte Almedalen och det var en mycket intressant upplevelse. Hela Visby pulserade av seminarier, aktiviteter och olika upptåg från lobbyister, journalister och politiker. Vädret var fint och stämningen på topp.

Jag var tillsammans med VD för företaget Björn Borg, inbjuden av Svenskt Näringsliv att diskutera Europahandel och globaliseringsfrågor i ett förmiddagsseminarium. Seminariet inleddes av ordföranden Signhild Arnegård Hansen (Läs mer) Andra talare var den Brittiske ambassadören Andrew Mitchell (Läs mer), den fd Finländska utrikesministern Christoffer Taxell och Svenskt Näringslivs chefsekonom Stefan Fölster (Läs mer) som presenterade ett recept på hur vi kan lära av Europas succéländer som var mycket intressant. (Läs mer) 
Frågorna som diskuterades var högst aktuella och intressanta för många företag som idag redan är igång med internationell handel eller funderar på att starta.


Som ett av de första E-handelsföretagen i Sverige som arbetar helhjärtat internationellt har vi fått en hel del erfarenhet av de möjligheter och hinder som uppstår när man arbetar med internationell handel. Allt ifrån ren juridik till marknadsföringsfrågor och tullfrågor. Frågor som ofta andas protektionism och som också kostar onödiga pengar för alla företag som vill handla med Europa och världen.

Ett exempel är att svenska företag inte får registrera ett tysk eller fransk domännamn utan att finnas på plats i det lokala landet med en representation. Innebörden av detta är inte bara att det innebär onödiga kostnader för företagen utan också legala implikationer då man ikläder sig kraven att följa det lokala landets lagstiftning. Du kan tänka dig själv, EU 27 länder, vilka kräver detaljkunskap i alla länders lagar avseende E-handel, marknadsföring, avtal m m. Pust - Vilka handelshinder! Tacka vet jag Storbritannien och många andra länder som avstår att ställa dessa krav. 

Ett annat påfund är en förändring i den så kallade Lacey Act (Läs mer) där USA snart kommer att ställa krav på detaljredovisning av statistiska nummer på innehåll i produkter av trämaterial, t ex möbler. Ursprungslagen har i och för sig en helt relevant och bra bakgrund men för stora problem med sig.

Rent praktiskt innebär detta stora problem för den som vill exportera en träprodukt till USA.  En spånskiva, som är ett vanligt förekommande material, kan innehålla ett stort antal olika trämaterial och dessa ska nu detaljredovisas med statistiska nummer och hur stor andel av produkten varje ämne har. En omöjlig uppgift som ställer upp höga hinder för företagen. EU har lyckats förhandla till sig lättnader men summeringen är ändå att det är ett betydande handelhinder som kommer att höja kostnaderna för alla som vill exportera till USA.

Listan med hinder kan göras lång men man får inte glömma bort möjligheterna. I Europa finns en gryende E-handelsmarknad med fler än 250 miljoner konsumenter som är större än den amerikanska och därtill, en än så länge slumrande, östeuropeisk marknad som successivt kommer att växa till stora tal.

Mot bakgrund av detta känns det som att den mest spännande tiden ligger framför oss.

Med önskan om en trevlig sommar från Designonline


hits